HOME arrow BEAST RDS 12'' / 33T arrow CHICKEN DIAMOND "s/t" LP Wednesday, 26 September 2018

CHICKEN DIAMOND "s/t" LP
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Digital mp3: 9,90€
CHICKEN DIAMOND "s/t"                  BR112

Chicken Diamond is the perfect mix of Junior Kimbrough, RL Burnside and The Stooges and it gives a kind of raw punk blues that fans of Black Diamond Heavies and Left Lane Cruiser will be fond of. But when most of those quoted below need a band to make noise, the Chicken does it ALONE !
And he does it perfectly !
Have a listen and buy this record.

***********LAST COPIES IN STOCK****************

Chicken Diamond II is available here (vinyl and/or CD) !




www.myspace.com/chickendiamond
www.facebook.com/pages/Chicken-Diamond



"I'm totally digging this dudes stuff.
It's like a combo of Honkeyfinger meets the Velvets meets Hollowbelly vs I don't know what. Mountains of fat groove and over-driven, raw, sexy metallic stoney blues swagger."

RiCK SAUNDERS, realdeepblues.blogspot.com


"It's a well known fact we love us some one-man band action 'round this side of the eternal mountain.  And today we've got a madroad driven skull fuck of a record to turn ya all the way up on.  Kick on yr black light, and assemble yr gatefold lp appropriately.
Feller goes by the name of Chicken Diamond, and he hails from North-East side of France (what is it with France and great one-man bands?).  He's got a slab of burnt tire vinyl comin' out on Beast Records, and stompin' our ass into powder.
It's a loud record.  Really, really loud.  In a glorious, fuzzy, xpressway to yr spine kind of way, rattled and raw.  Chicken's voice, a bastard child of Tom Waits and James Leg, wails "sinners in the hands of an angry god"-syle salvation, 'til yr ears are hoarse and yr throat is parched gasping water, lord, water from the sacred well.  Brutal throbbed kick drum pounds sex beat degenerate lust.  And some of the filthiest fuckblues guitar, drowned in a swamp and emerging covered in the goo goo muck of creation.  Tribal, pulsing, very, very evil.  The kind of guitar slime that gives you bad thoughts, reeks of white lightning, and scrapes, scratches and claws at yr soul.
This is not a record yr parents will like.  Not a record the guitar shop dude who likes Stevie Ray and BB King is gonna like.  Not one bit.  This isn't a nice record.  It's a dirty record, mud encrusted with evil intentions, to be played while doing bad things.  Hellfire and damnation.  Sleaze and sin.
The record is mostly a full on blast of punk blues jet fuel, particularly on tracks like "Bones", "Damn Old Sun", "Factory Smoke", "Damn Old Sun", and "Me and My 44".  You also get some seriously psyched-out droners a la "Come Home", "Power of the Ancient People", and a transcendent cover of "Sister Ray".
Ultimately the track "Bones", which Chicken Diamond was kind enough to let us share,  is the culmination, a nasty bit of frenzy and hollerin', greased pig running wild in a yard full of naked heehaw honeys, digging up the skulls of Junior K. and H. Wolf, and humpin' 'em silly."

bigrockcandymountain, therealbigrockcandymountain.blogspot.com


"Dans la famille des "one-man-band" on a toujours gardé une oreille attentive sur les productions de Chicken Diamond. Il faut dire que son punk blues pêchu faisait plaisir à entendre sur les deux cds autoproduits "Snake Eat Snake" et "Naked Preach" (de larges extraits sont disponibles via son myspace).
C'est donc avec un plaisir non dissimulé que nous avons appris la sortie du premier LP de Chicken Diamond sur le label Beast Records (qui a accueilli entre autres Black Diamond Heavies, Shake It Like A Caveman ou Hipbone Slim).
Le 33T est composé de 10 titres issus des deux cds autoproduits mais remixés et remasterisés pour l'occasion. Que l'on se rassure, pas d'effets de manches sur ce disque très représentatif de ce que le gaillard peut proposer en live : du blues rugueux à souhait, des riffs bien saignants et une voix caverneuse qui devrait convaincre les fans du Reverend James Leg d'y jeter une oreille.
Le tracklisting et surtout son ordonnancement est parfait.
La pression monte tranquillement : "Damn' Old Sun" et "Factory Smoke" sont ainsi de parfaites mises en bouche permettant à l'auditeur de se familiariser avec le son et l'univers du bonhomme. "Power Of The Ancient People" permet de constater le savoir-faire de Chicken Diamond pour poser l'ambiance. on regrettera d'autant que le morceau s'achève sans l'explosion que l'on était en droit d'attendre. Frustrant. "Bones" remet les pendules à l'heure et surtout prépare magnifiquement le terrain pour une relecture inspiré de "Sister Ray" du Velvet Underground, preuve qu'en plus le garçon a du goût !
Le temps de retourner la galette et ça reprend pied au plancher, les morceaux de bravoure s'enchaînant sans temps morts. Il faut dire que commencer cette face par une reprise survitaminée et réussie de "Teenage Werewolf" des Cramps ça en impose tout de suite.
Le plus posé "Civilized", et "Come Home" font encore monter la température avant deux excellentes pistes, le rugueux "Whisky + Coke" et surtout "Me And My 44".
Avec ce premier LP, Chicken Diamond réussit à offrir un album de très bonne tenue et ce malgré la formule fatalement minimaliste.
Plus qu'encourageant, ce disque est assez enthousiasmant. Vivement la suite."

Frank, rawpowermagazine.blogspot.com


"Le Delta passé à la gégène, cabossé (décabossé) à coup de châtaignes punks, ne surprend plus personne depuis les beaux jours de Fat Possum, et même bien au-delà, Charlie Harper et les Cramps. Le mariage providentiel du blues et du punk a toujours donné de beaux enfants et placé en odeur de sainteté de vieux chevaux de retour comme RL Burnside. D'ailleurs, galvanisé par la vague country-punk qui déferle actuellement, le blues punk a fini par s'émanciper des deux horizons dont il est issu, et devenir un bourdon indépendant. Le one-man-band Chicken Diamond, loa du nord-est hexagonal, hanté par les vanités sidérurgiques qui gonflaient jadis cette poche d'ennui, connaît très bien ce métal toxique à fusion lente qu'il coule dans son premier vinyle. (Le vinyle, une autre vanité des temps anciens.) Chicken a ficelé cette première malédiction tout seul, face à son home-studio, ses guitares, son bottleneck, son ampli, sa stompbox ("une boîte de saint-émilion customisée, millésime inconnu"), et des programmations de basse et de batterie qui le font parfois sonner "comme un groupe". Il a voué cet album à toutes les gémonies qui font le bonheur ordinaire du genre, sa vitalité larvaire et sa noirceur orageuse... un état de choc général. Chicken se distingue pourtant de la nombreuse descendance de Jr Kimbrough, peut-être par le cachet : pas une faute de goût ici, ni dans la façon qu'il a de tordre ses malédictions, de sa voix souterraine, abrasive et rancunière, ni dans la façon de tordre le bruit, lovant ses riffs et croisant des fouets d'accords dans une harmonie barbare, avec une élégance reptilienne, peut-être pas mélodique mais presque swinguante. Ce swamp épais, pétri de terribles promesses, c'est aussi du blues."

Christian Cason, www.bluesagain.com


"Europeans have the one-man band thing sussed better than anyone these days, and Chicken Diamond might just be King of the Coop. Chicken Diamond plays distorted, fucked-up blues and while lots of people lay claim to that territory, this music is played especially intensely and with no regard to niceties like leaving empty spaces.
Chicken (Mr Diamond? Don't call him Neil!) hails from Thionville in France, a place that's so close to Luxembourg you could throws rocks at it. Luxembourg is a postage stamp of a country that people pass through on their way to other places. Thionville probably isn't one of them. It was a busy place during the Industrial Revolution but like a mining town after the resources are pulled out of the ground, not much happens there anymore. If music's product of its environment, Chicken Diamond is kicking against the pricks in a big way.
Chicken Diamond plays skanky but skilful guitar with muddy keyboards and overdubbed drums. There's a decent amount of bottom end in the mix and his vocals would strip paint ("Me And My 44" being a good example.) Chicken Diamond cites Junior Kimborough as an influence and on the Scorecard of Influences I'd put that down as an A-plus..
This is mostly original material with a couple of choice covers. Let's deal with them first: "Sister Ray" is the song Velvets fans revere for its unrestrained aural violence, but in Chicken Diamond's hands it takes on a murkier, bluesy presence. Then there's "Teenage Werewolf", the Cramps song done a little bluesier and slower. It's to good effect and the guttural vocals add the correct emphasis where needed.
The original repertoire is where the rubber hits the road. Chicken Diamond has no shortage of great songs with the guitar collision that is "Civillized", "Bones" and the bludgeoning "Whisky + Coke" exercises in giving the blues a good belting around the head. "Factory Smoke" un-bottles a dollop of jagged guitars in a mix so deep that it'll have you struggling for air.
"Damn Old Sun" opens the album with superb, barbed wire guitar and drums that fade in. Like the onset of a migraine while driving on an icy country road, you know you're in trouble. It's all discordant, tuned-down damage from here on in. Unlike some of other one-man bands, Chicken Diamond can play more than barre chords.
This one lobbed as a chunky slice of vinyl and that's how you'll have to procure your copy because i don't see any CD for sale anywhere. Resist the temptation not to take the plunge. This could be one of the best messes of messed-up blues you'll hear in a long time."

The Barman, i94bar.com


"Monstrueuse ouverture avec 'Damn Old Sun' pour l'album sans titre du one man band lorrain Chicken Diamond... Un gros blues stoogien et une voix incroyable à la Blaine Cartwright, en plus puissante. Et la suite est du même acabit ! Un disque qu'on aurait pu retrouver chez Alive, entre Black Diamond Heavies et Left Lane Cruisers... BANDANT !"

Lo' Spider, DIG IT! #52


"Black Diamond Heavies ? James Leg ? Vous remettez ? En terme de blues rock râpeux, James Leg est le nouveau mètre-étalon. La référence. On a l’équivalent en France et croyez-moi, vu la considération que j’ai pour James Leg, il me serait difficile de faire comparaison plus flatteuse. On peut rajouter Left Lane Cruiser si ça vous chante. Chicken Diamond, puisque c’est de lui qu’il s’agit, est un mec de Thionville qui débarque en solo avec sa guitare et quelques fûts. Il lui sera compliqué d’expliquer que le terme de “Diamond” dans son patronyme est une coïncidence. Son premier album mériterait les plus hautes distinctions, les palmes académiques, le prix Nobel. Sérieux. Il a ajouté “Sister Ray” du Velvet et “Teenage Werewolf” des Cramps au milieu du brasero, mais c’en serait presque anecdotique tant l’ensemble est magistral. Je pourrais dérouler une litanie de références toutes plus prestigieuses les unes que les autres, des fantômes remis en selle par le label Fat Possum et leurs pères spirituels, mais ce qui importe, ce n’est pas tant la teinte blues de ce disque que sa substance méchamment rock. Le mec se trimballe une voix trempée dans la gnole et la Boyard maïs, ou “Whisky + Coke” comme il vous plaira, entre James Leg et Lemmy. Mais comment fait-il ? Un puriste, un perfectionniste, un esthète, un génie, un album MIROBOLANT qui n’a pas fini de faire caqueter la basse-cour ! Magistral !"

Patrick Foulhoux, patrickfoulhoux.over-blog.com
 
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